Sunday, September 9, 2012

10 JAN, 2009


Friday, January 9, 2009

Salepas 5 hari di Kuala Trengganu, saya sempatlah mengikuti upacara penamaan calun untuk pilihanraya kecil P036 Kuala Trengganu dan berada dalam kawasan pilihanraya serta berpeluang bersama masyarakat setempat sambil berkempen dan menyumbangkan apa-apa yang dapat memberi kemenangan kepada Parti Islam SeMalaysia, PAS.

Sebagaimana biasa, perlawanan diantara PAS dan Umno adalah perlawanan diantara PAS dengan Kerajaan Malaysia. Saya berkebetulan berjumpa dan berbual dengan saorang kakitangan Jabatan Keselamatan Industri (lebih kurang begitulah nama jabatannya) dan sambil mengeluh mengatakan nak buat kerja dijabatannya sekarang payah kerana tak boleh nak kesana-sini.

Sebabnya adalah kerana semua kenderaan jabatan digunakan oleh puak umno, 'tang jabatang yang ditulis dipintu jeep tu ditutup dengang stiker, kalu kereta puteh, stiker putih, ikut warna kereta untk menutup nama jabatang yang tertulis dijeep itu'.

Menatang sungguh puak umno ni, cakap lain, buat lain. Cakap berdegar-degar nak pertingkatkan integritilah, hapuskan rasuah dan salah gunalah, dan sebagainya, tapi puak dia yang jadi pengamalnya. Dia boleh, orang lain tak boleh, patutlah ada saorang pernah saya dengar mengatakan uumno ni macam yahudi.

Boleh kata satiap rumah didatangi oleh pembesar-pembesar umno, kalau tak menteri, timbalan atau yang sewaktu dengannya. Yang paling kodi akan menerima RM 300.00 ia-itu sebanyak wang ihsan untuk setahun. Begitu kata saorang penduduk dikawasan pilihanraya yang saya temui.

Kebetulan, satu pagi saya keluar berjalan-jalan dikawasan Losong. Saorang anak muda lewat dua puluhan menceritakan, saorang pakcik tua yang tinggal dalam sabuah pondok lama didatangi oleh menteri sabun yang jaga bahagian penerangan (Saberi Cik), pak menteri pun bertanyalah pakcik tua, tinggal rumah sendiri kah ni. Pakcik menjawab, ya, rumah sendiri tapi tanah orang. Pak menteri menawarkan rumah baru kalau sipakcik itu ada tanah sendiri, dan pakcik menjawab, 'dak apelah, pakcik ni dah tue, padang habih dengang ayat ni dah laaa...'. Pak menteri pun berlalu....

Kalaulah para pengundi P036 boleh berpendirian sebagaimana pakcik tua tu, habislah umno, duit yang ditawarkan dibuat tak laku oleh rakyat marhain, mampuslah umno dari muka bumi ini.

Lagi pun, janji puak-puak tu dimusim ini (dan bila-bila pun) tak berapa nak boleh dipercayai...

Semoga Allah merestui perjuangan dan memberi kemenangan kepada PAS dalam pilihanraya kecil pada 17/Jan/2009 ini, Insyaallaah.

No comments:

Post a Comment