Saturday, September 8, 2012

Memekanismakan Berkebun

Hari ini, 12 Okt., 2008 saorang kawan dari Kedah singgah dirumah sambil menghantar anaknya ke Politeknik Kota Bharu. Dia ada masa sikit hari ini, dan bersedia untuk melawat kekebun saya (bunyi macam besar, sabenarnya 4 ekar sajaaa)

Kami kekebun saya, lebih kurang 10 km dari rumah. Disana ada 9 kolam ikan - kolam tanah berukuran lebihkurang 30 x 100 kaki setiap satu, 7 atau 8 pokok rambutan, 6 pokok mata kucing, 12 pokok limau madu, 10 pokok kelapa, 10 pokok salak, 1 pokok sentul buah besar, 4 pokok ciku, 2 pokok mangga, 1 pokok jambu jembal, 2 pokok cempedak, dua rumpun kantan, 2 pokok jambu air, 4 pokok dokong, lebih kurang 100 pokok limau nipis (asalnya tanam 200 pokok), 2 pokok limau bali, 1 pokok ceri Malaysia, yang kesemua pokok-pokok tersebut telah berbuah. Ada juga 3 atau 4 batang pokok beko dan 1 pokok putat yang pucuk-pucuk pokok ini boleh dibuat ulam. Sementara pokok-pokok yang baru tanam pula, beberapa pokok berangan cina, 20 pokok kelapa pandan, 2 pokok belimbing besi, dan yang baru bawa, dalam polibeg 12 pokok anak gajus, berserta 10 anak pokok kelapa pandan.

Ada sabuah bangsal kayu dua tingkat, berbekalan elektrik 3 fasa, 2 ekor angsa dan dua ekor anak anjing. Dalam kolam-kolam ada banyak ikan, tak terbilang. Yang pasti ikan keli, asal dulu beli anak sebanyak 30,000 ekor, yang tinggal mungkin satu pertiga, 10,000 ekor atau kurang.

Hebat jugak rupanya bila disenaraikan begitu kebun saya ni. Selama ini saya tak pernah menyenaraikan inventori yang ada dikebun saya ini. Benarlah kata orang, kita tak terasa berharga selagi sesuatu itu milik kita, dan bila salah satu nikmat itu hilang, barulah terasa kehilangannya, dan barulah kita mula merasakan alangkah baiknya kalau kita memilikinya dan mulalah terbayang apa yang boleh dimanafaatkan dengan benda yang hilang itu.

Tak ubahlah dengan orang yang derhaka kepada ibu-bapa, bila ibu-bapanya mati, barulah dia merasa oh alangkah baiknya kalau keduanya masih ada, bolehlah dia berbakti kepada keduanya, atau meminta keampunan mereka, atau kisah orang yang kehilangan kehidupan akan meminta Allah mengembalikan dia kedunia walaupun sakejap untuk berbuat ketaatan.

Saya merasa pelik bila kawan saya itu mengatakan tertarik dan mengagumi kebun saya itu. Saya dalam hati mengatakan itu mungkin untuk mengambil hati saya saja. Tapi, satelah saya membukukan cerita ini, ya jugak kata-katanya itu.

Cuma, katanya (dia dah tahu rupanya), kebun saya ini tak mengeluarkan hasil. Ya, saya mengakuinya. Dia mencadangkan hanya dengan sedikit peningkatan, kebun saya yang seluas 4 ekar ini akan memberikan pulangan yang lumayan. Katanya kalau tumpu disini pun dah boleh mendatangkan pendapatan yang agak lumayan kiranya dibuat sedikit perubahan.

Dia mencadangkan saya menggunakan jentera excavator kecil untuk menjalankan hampir semua kerja dikebun itu - menggali parit, membuat batas, menggembur tanah, menebas semak samun, dan sebagainya lagi. Dengan penambahan jentera itu katanya saya tak payah menggunakan tenaga orang lain, boleh buat sendiri semuanya, dengan kos yang murah, berkesan, hati senang, kita sihat dan tak memenatkan, dan akhirnya mendatangkan hasil yang lumayan. Wah, lengkap manafaatnya!.

Saya tergambar apa yang diberitahu oleh rakan saya itu. Dia sendiri ada beberapa buah jentera itu dan dia telah menukar profesionnya daripada saorang kontraktor wibawa kepada saorang pekebun. Sekarang katanya dia sedang menanam betik. Ada pemborong yang akan membeli keluarannya. Semua kerja dijalankan dengan menggunakan jentera itu katanya.

Saya berazam benar untuk membelinya satu unit, dan Insyaallah dalam beberapa bulan lagi kebun diatas Lot 859, Kampung Alor Tahi Kerbau itu akan menjadi kebun contoh yang akan diresmikan oleh YAB MB Kelantan, Tuan Guru Dato' Hj. Nik Abdul Aziz, bersempena dengan menukar nama kampung itu kepada nama Kampung Kebun Contoh.


Saturday, October 11, 2008

No comments:

Post a Comment