Sunday, September 9, 2012

Geger pulak umno mengajak PAS bersatu


Saturday, July 24, 2010

Heh heh heh nak mampus baru nak ajak bersatu.

Dalam nak ajak bersatu tu, benda-benda hak yang sepatutnya diberikan kepada kerajaan negeri yang diperintah oleh PAS/Pakatan Rakyat masih jugak disekat. Macam israel, tanah orang dia rompak, tuan tanah dipersalahkan, kemudian tawarkan pelan damai, hak mu aku rampas, mu sendiri aku palu semahu mahunya, di televisyen, ajak, mari kita berdamai...., boleh jadi puak umno ni ambil israel jadi guru dia.

Kata si ustaz Asri mantan mufti Perlis, nak bersatu tu untuk apa, nak bersatu Melayu? sejarah katanya tak akan dapat jadi bersatu atas nama bangsa. Bangsa arab katanya yang terdiri dari pelbagai kabilah itu, walaupun semangat kebangsaannya sangat dalam, tak jadi juga bersatu bangsa itu.

Ada jurucakap umno dalam satu wacana mengenai isu bersatu ni berkata, PAS bubar dulu parti kemudian ahli-ahli PAS masuk umno semua, maka jadilah kita bersatu. Nak bersatu pakat jadi manusia yang menentang terlaksananya hukum Allah dimuka bumi ini. Dimulut, nak laksanakan Islam, diperbuatan jauh pacak dari panggang - tak boleh dipercayai, tak boleh diharap, jangan diharap akan berlaku sebagaimana cakapnya siahli wacana umno itu.

Sudah berapa ramai orang-orang kanan PAS dan mereka yang dikira ada kemampuan yang mempunyai hajat dan cita-cita untuk memperbaiki umno dari dalam berkesudahan dengan menjadi pak tolol saja dalam umno atau ditendang tunggang langgang keluar umno macam kita tengok pertarungan diantara popye dengan brutus, terhumban salah satu yang kalah itu beratus batu atau beberapa kilometer kelangit. Itu kartun, tak apalah, nanti dalam siri seterusnya, kalau kali ini popye yang menang, kali yang lain, brutus pula yang menghumbankan dia, dalam beberapa saat saja keadaan itu berlaku.

Ini bukan kartun dan kita tak boleh jadikan kartun sebagai pedoman.

Ini alam nyata, alam yang dipertanggung jawabkan setiap yang mukallaf terhadap apa yang dilakukan disini. Ini alam mazra'atul akhirah. Ini kebun yang setiap manusia perlu siapkan dengan segala tanaman yang membuahkan hasil yang baik untuk dituai diakhirat nanti. Ini bukan alam kartun atau filem atau bangsawan atau alam cobaan p ramli.

Agenda bersatu ni nampaknya macam juga beberapa isu yang dijadikan strategi oleh GOP made in malaysia itu sabelum ini, cipta isu yang kontroversial, ambil beberapa orang dari PAS yang minat gambarnya dan ucapannya dimasukkan keakhbar, kemudian, laga-lagakan mereka dengan PAS.

Sehari dua ini gambar dan kata-kata ketua pemuda, sheh Nasruddin digunakan. Saya agak dah tak tahu berapa ramai orang PAS, yang mula mual dengan ulamak muda ini, kalau itulah sabenarnya yang dia cakap, tapi, kaedah dalam Islam, sebarang berita yang dibawa oleh orang atau organisasi fasiq, hendaklah difatabayyanu, diteliti terlebih dahulu. Dia orang kanan parti, takkan bercakap sesuatu yang belum mendapat green light dari pimpinan. Agak saya dia dijadikan sandaran oleh umno. Tempat bersandar yang dihajatkan boleh meminda minda orang PAS agar melihat ajakan umno ini satu yang ori, iklas dan perlu diberi perhatian, dalam masa yang sama, boleh menjadikan beberapa orang PAS meluat kepada personaliti ini. Bagi umno, orang percaya, untung dia, orang marahkan ustaz Nasruddin pun untung dia juga. Bijak berniaga umno ni. Dalam hal berniaga ni, sapa pulak agaknya gurunya. Mungkin, yang lebih bijak dari israel adalah syaitan, tak tahulah.

Maka, kebersatuan yang digegerkan umno itu pun kena diberikan pertimbangan yang sejajar dengan tanggung jawab satiap yang mukallaf itu. Kemana jatuhnya ajakan umno untuk bersatu apakah ianya melaksanakan perintah ........ sebagaimana yang disebut oleh pewacana umno itu, wa'tasimu bihablillaahi jamiian walatafarraqu - hendaklah kamu bersatu, berpegang pada tali Allah, jangan kamu berpecah belah ........ atau, sekadar nak acah-acah dan supaya oleh orang-orang yang boleh diperdayakan melihat puak mereka tu baik nak bersatu, berjurus sungguh dia, hulurkan satu tangan, dibeberapa tangan yang lain, yang disembunyikan dibelakang itu ada sesuatu yang membahayakan, bunga disatu tangan yang dihulurkan, racun atau bedil ditangan-tangan lain yang disembunyikan (macam ada satu lagu tu laah, saya tak hafal lirik dan tajuknya).

Payahlah orang nak percaya kalau dah ada rekod jenayah, ingat cerita penjual terong dan limau besar tu?, itupun bukan salah sipenjual. Sipenjual itu muallaf yang baru 'masuk melayu', menjual terong dan limau besar. Diusia yang telah agak lewat apek muallaf ini telah keras lidahnya dan dia menyebut......."teloong-teloong, rimau besaaar!!!!!.........." dengan kuat, berkali-kali untuk menarik perhatian orang kampung. Orang kampung keluar dengan kapak, parang, tombak dan segala senjata yang dikira boleh mengalahkan rimau besar, rupa-rupanya apek muallaf menjual terong dan limau besar. Dikala siapek muallaf betul-betul bertembung dengan rimau besar, jeritannya disangkakan sekali lagi dia menjaja terong dan limau besar dan siapek qaaluu dibaham rimau.

umno?, bukan kerana telor atau ter mereka dalam segala perbuatan yang tidak boleh dikompromikan. Mereka merancang sungguh, guna apko lagi, penasihat antarabangsa yang dibayar mahal tu, untuk menghancur leburkan PAS, PR dan saya rasa, tak payah nak masuk akhbarlah dengan menjadi penjustify kepada cadangan-cadangan mereka yang kita telah semua tahu, mereka boleh dan akan berbuat apa saja sebab, politik mereka tak bercampur dengan ugama. Tidak ada halal haram dalam berpolitik mereka. Atau, al-fadhil al ustaz Nasaruddin al tantawi kita tak kenal lagi?.

wallahuaklam.

No comments:

Post a Comment