Sunday, September 9, 2012

Nak Kata Pandir, Cerdik


Thursday, December 18, 2008

Kalau lokal, saya berani kata orang yang masih berani dan sanggup melabur dalam skim piramid cepat kaya yang dapat untung berganda dengan hanya memasukkan duitnya kedalam sesatu akaun atau memberikannya kepada sasaorang itu sebagai pandir. Tak belajar atau baboknya mereka salepas beberapa kali terkena, walaupun tidak dia sendiri yang kena, cukuplah dengan pengalaman orang yang telah kena, jangan nanti kena dulu baru nak belajar, lebih azab kalau kena dah pun kena sekali atau beberapa kali lagi.

Berita kali ni tidak lokal, ini global. Namanya pun bukan Pak Man atau Ustaz apa-apa. Kali ini namanya Madoff, atau nama penuhnya Bernard Madoff. Itu nama penerima bayaran wang yang nak dilaburkan. Kata dia, dia bekerja saorang diri. Umornya sekarang 70 tahun. Dia bekas pengerusi pasaran saham Nasdaq ditahun 90an.

Sementara pelabur-pelaburnya pula terdiri daripada bank-bank, antara bank yang kita selalu dengar ada dilokal adalah HSBC yang dilapurkan melabur seribu juta US. Bank yang kita tak dengar, tapi mashor diperingkat global melabur sehingga 7,500 juta US. Antara orang cerdik yang melabur adalah Steven Speilberg yang mashor itu.

Madoff mengistiharkan kerugian 50,000 juta US dengan operasinya yang telah berjalan lebih sedekad.

Kini Madoff ditahan 'curfew' atau perintah berkurung, dengan gelang pengesan elektronik dipasang pada buku lalinya. Dalam perbicaraan awal penyiasat melapurkan dia menjalankan perniagaannya dengan kaedah 60an dengan 'paper ticket', agaknya macam resit masuk panggung dikir barat atau wayang kulitlah tu, walaupun bangunan pejabatnya di tingkat 17 bangunan Manhattan, New York.

Nak jatuh hukuman bagaimana ni. Hukuman awal yang boleh puak-puak kita jatuhkan, kalau serahkan kepada saya yang menghukum adalah payahnya nak bagi kepercayaan kepada manusia kini, harta ni tak ramai orang yang rasa cukup, dan walaupun, puak-puak cerdik tu dah jadi pandir, kita jangan guna alasan, anak orang pun mati juga dan terus beri peluang kepada puak-puak penipu terus hidup mewah sementara sebelum mereka kena tahan dan dipakaikan gelang pengesan elektronik pada buku lali (boleh jadi akan diperkenalkan diperingkat lokal sedikit masa lagi) itu.

Wallahuaklam.

No comments:

Post a Comment