Saturday, September 8, 2012

Catatan Hari Ini - Sabtu, 25 Okt., 2008

7.30 pagi lagi saya berlepas kekebun. Sekarang disana sedang buat teres. Itu pun satelah habis kira: nak beli mesin sendiri, nak upah si A, atau si B, atau si C, akhirnya jadi dengan saorang kawan. Harganya lebih tinggi daripada si A atau si B atau si C, apakan daya, dengan kawan, payah nak dikata. Hanya, harapnya, kerja itu jadilah, siap dan sempurna. Insyaallah.

Perjalanan lebih kurang 2 jam. Satelah 1 jam setengah perjalanan exzos kereta Mercedes saya (ingat main-main ka, tatap molek-molek - m . e . r . c . e . d . e . s , ok?) jatuh. Bunyi macam bulldozer. Saya berhenti, intai dibawah kereta, ya, exzos jatuh, putus dan hujungnya menyondol tar jalan. Tak apa, kalau dah mercedes tu orang tak akan kata datsun buah ulu atau skoda lagi.

Bagaimana?, dekat berhenti kereta ada sabuah rumah, depan rumah itu ada bangsal. Dibangsal itu masih ada tunggul bendera bulan, walaupun tanah hijaunya sudah jadi berjabu, tapi tang bulan itu masih nampak ok. Ini tentu orang bulan, tentu mudah nak minta tolong. Hati memberitahu kakai supaya melangkah kerumah itu mintak pertolongan.

Salam berjawab. sepantas itu juga daun pintu terkuak. Saorang lelaki lewat tiga puluhan menjenguk. Ya?, apa tu, katanya. Kereta rosak depan tu, ada fomenkah dekat sini saya bertanya. Dekat sini tak ada, kedepan, dalam 2 km ada. Ini kunci motor, dia mengajukan, nak tinggal pun, tak dak siapa dirumah, orang rumah ke KB. Budak-budak tinggal sorang, katanya. Saya menyambut kunci motorsikal dan meluru kearah yang ditunjukkan. Jumpa dengan fomen, tapi dia sedang menunggu sesaorang untuk ketempat kematian, tak boleh tolong, katanya. Tak apa, mana lagi ada fomen? saya tanya dia.

Sedapnya ke pekanlah, katanya. Ok, terima kasih. Saya berpatah balik kerumah tuan motorsikal. dalam perjalanan saya mengisi minyak penuh motornya.


Saturday, October 25, 2008

No comments:

Post a Comment