Saturday, September 8, 2012

Demam-Demam Terbaru Dunia

Kalau dinegara ini kandungan akhbar kita melapurkan demam pemilihan dalam umno, ada ketua cawangan nak bertanding naib presiden dan ada ketua baghagian nak bertanding timbalan presiden. Komen saorang veteran umno, yang nak bertanding itu ada hak dia. Macam-macam. Mujur juga dalam parti itu tak ada murshidul am, kalau tidak, kot-kot ada guru qiraati nak bertanding jawatan itu. Itu peringkat glokal. Diperingkat global pula, dua demam terbaru dunia - satu, demam melamin dan kedua, demam ekonomi.

Kedua-dua demam itu dikatakan sedang dan akan terus merebak keseluruh dunia.

Demam melamin mulanya dikesan dinegeri Cina yang skandalnya mula pecah pada pertengahan September, yang dikatakan menyebabkan sehingga kini 4 kematian bayi dan menyebabkan penyakit batu buah pinggang (kidney stone) kepada lebih 54,000 bayi lain, serta beberapa penyakit yang lain.

Puncanya, dikatakan disebabkan oleh kegelojohan pengilang susu tepung yang mencairkan susu mereka, supaya jadi lebih banyak dengan melamin yang boleh menggagalkan pemeriksaan oleh pihak berkuasa terhadap kandungan protin oleh kandungan nitrojen yang terdapat dalam melamin itu.

Semalam, pihak berkuasa Hong Kong mengistiharkan penemuan kandungan melamin yang tinggi dalam cokelat Cadbury yang dikeluarkan di Cina, ia-itu 56 bahagian per sejuta dalam cokelat Hazelnut dan 6.9 bahagian per sejuta dalam cokelat susu, melebihi tahap yang dibenarkan dinegara itu, ia-itu pada had 2.5 bahagian per sejuta.

Iran pula menyekat kemasukan semua hasil tenusu Cina akibat skandal melamin ini.

Itu demam melamin, kita di Malaysia bagaimana. Berpadakah dengan komen dari para peniaga dan pembesar dalam bab ini dengan mengatakan keluaran tenusu dinegara ini tak diimpot dari negeri Cina, maka secara implisitnya, bahan itu dinegara kita ini bebas melamin.

Demam ekonomi pula disedari bermula di US dengan keruntuhan institusi kewangan terbesar negara itu - antara lain Lehman Brothers dan Washington Mutual dan beberapa institusi kewangan dan bank-bank yang menyebabkan presiden negaranya mengistiharkan plan penyelamat dengan suntikan bail out sebanyak USD 700 ribu juta (sekitar dari RM 3 tirilion) yang walaupun pada mulanya ditolak, tetapi akhirnya diluluskan.

Penyakit itu dengan tiba-tiba didengari juga belaku di Britain, dengan kejatuhan indeks saham mereka, di German, Rusia, negara-negara Eropah, Perancis, Sweeden, Denmark, Jepun, Hong Kong, Cina dan Singapura juga dilapurkan sedang bertarong dengan masalah yang sama.

Apakah pandangan ahli-ahli ekonomi yang mengatakan penyakit ini sedang dan akan merebak keseluruh dunia, termasuk negara kita ini akan berlaku, wallahuaklam. Semoga Menteri Kewangan baru Malaysia mempunyai kaedahnya sendiri untuk menepis wabak ini dari memasuki negara kita yang kita sayangi ini.

Insyaallah.


Monday, October 6, 2008

No comments:

Post a Comment