Sunday, September 9, 2012

4 Jan, 2009


Saturday, January 3, 2009

Hari ini hari Ahad, pagi-pagi lagi hantar anak yang nak mendalami ilmu pertanian ke Songkla, sebagaimana pernah satu rombongan ahli-ahli parlimen BN suatu masa tak berapa lama dulu ke Taiwan. Yang bezanya adalah anak saya ni taklah pula akan lari ke Hong Kong sebab, pertama tak ada orang yang nak menjejakinya dan kedua, yang lebih besar, dia tak cukup duit untuk tambang kesana, dia hanya bawa beberapa ribu (bhat) saja. Itu jawapan bila saya tanya nak pegi buat apa ke Songkla. Sabenarnya nak kerumah kawannya yang belajar dimadrasah yang sama sabelum ini, sambil menghabiskan masa menunggu keputusan SPM nya.

Sambil menunggu kawannya yang akan menyambutnya distesen keretapi saya membeli Mingguan Malaysia, duduk-duduk dikedai kopi dan meminta minuman. Tertarik dengan tajuk saorang mantan pemimpin Malaysia yang ditemuramah oleh akhbar itu, mengenai cara-cara untuk mengajar sijahanam Amerika yang merestui serangan sijahaman israel keatas Palastin, yang hari ini telah masuk hari kelapan, mula memasuki Palastin melalui jalan darat pula, sehingga semalam membunuh lebih 400 orang dan mencederakan lebih 2000 orang itu. Tentu best ni, dan saya terus membelek muka 4, tajuknya Boikot secara terancang, ditulis dengan huruf bold, disana siap dengan gambarnya sekali.

Soalan pertama dari 2 orang wartawan akhbar itu, Marhaini Kamaruddin dan Hata Wahari ia-itu apakah yang sabenarnya yang menjadi punca krisis diantara silaknat israel dan Palastin, mantan pemimpin itu pun menjawablah .....

.......... Negara barat terutama AS tidak ikhlas kerana mereka yang meminta diadakan pilihanraya secara demokrasi di Palastin tetapi apabila pilihantara itu memberi kemenangan kepada Hamas, mereka tidak sanggup menerima kemenangan tersebut jadi perjuangan mereka untuk demokrasi merupakan satu pembohongan......

He he he hoi che Det!, nampak plak hang bila orang lain yang buat, yang hang pernah buat kat Kelantan dan Terengganu hang lupakaaaa, kah kah kaaaaah. Betoi hang kata, Melayu mudah lupa, tapi hang boleh kata hang bukan Melayu, aku pernah dengar ada orang kata hang ni bukan Melayu, tak tahu aku betoi ka salaah. Lantaklah. Bukan salah kamu che Det, kamu orang apa pun, dan memang tak salah jadi orang apa pun, asal Islam.
Melayu tak Melayu tak penting, yang penting .....

Yang penting, rupa-rupanya semua manusia ni nak kepada yang baik, yang adil, yang benar. Tapi bila kuasa ditangan, tak ramai yang boleh berlaku adil. Bila AS tak sanggup mengiktiraf Hamas, che Det nampak, yang dia tak iktiraf PAS, buta pulak dia, tak nampak, tengok mata elok, bukan buta mata, buta hati, buta pertimbangan, buta keadilan.

Aku tidak teruskan membaca wawancara itu tetapi aku teruskan dengan menyumpah seranah mantan pemimpin yang zalim itu, zalim kerana dengan kerja buat dialah perlaksanaan hukum agama Islam yang menjadi hak setiap orang yang mengaku beriman dengan kalimah syahadah tidak boleh dilaksanakan dibumi Kelantan. Nak harapkan dia, jauh pacak dari panggang, orang lain nak buat pun dihalangnya. Celakanya orang ini, tak mahu bertaubatkah kamu?, che Det?. Diporakperandanya pula perjalanan kerajaan Kelantan, dibuatnya pula JPP (jong putar pitih) , dibuatnya pula JKK (jong kucar kampung), dipayahkan bayaran nafkah wajib (geran) persekutuan kepada Kelantan, dan, dan, ...... kalau nak tulis belaka, ....wahai che Det, tak kabarkah kamu, kezaliman dan kejahatan, balasannya neraka?.

Masa masih ada che Det, umurmu masih diizinkan Allah, kalau tak sanggup jumpa Tok Guru Nik Aziz, jumpa Tok Guru Hj Hadi, atau Ustaz Haron Din, atau mana-mana ulama' akhirat diluar Malaysia, jangan jumpa marji'-marji' atau ulama' jahat ulama' dunia. Tanya mereka apa hukumnya kerja buatmu yang telah lalu itu, khususnya yang mengenai hukum hakam agama yang kamu terlibat.

Masih ada masa che Det, dan Allah terima permohonan ma'af dari hambanya, kecuali mereka yang mensyirikkan Nya.

Aku doakan kamu berjaya dunia dan akhirat!

No comments:

Post a Comment