Sunday, September 9, 2012

Tahn Baru Hijriah, 1430 dan Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu


Tuesday, December 30, 2008

Semalam, Isnin, 30hb. Disember, 2008 adalah juga hari pertama tahun baru Hijriah, 1430. Sudah 1430 tahun Nabi Muhammad SAW berhijrah dari Mekah ke Madinah, dalam rangka perancangan Ilahi menyebarkan Islam keseluruh dunia, sehingga hari ini dan sehingga hari kiamat.

Kelmarin juga saya di Kuala Trengganu, meninjau bandar yang sudah banyak berubah sejak negeri itu dianugerahkan Ilahi dengan hasil minyak dan mendapat wang royalti, ihsan, peruntukan khas dan sebagainya daripada Kerajaan Pusat, Malaysia. Suasana menjelang hari nak mementukan ahli parlimennya juga agak ketara, dengan kesibukan kenderaan, serta dengan polis trafik yang kadang-kadang kelihatan lebih menyibuk daripada menjalankan tugas.

Khemah-khemah polis, boleh jadi pondok atau balai polis sementara ujud disegenap simpang utama, atau ditempat-tempat yang dijangka strategik.

Perlaksanaan demokrasi ala Malaysia akan diadakan sekali lagi, disini. Beberapa tahun lalu, dalam melaksanakan demokrasi ala Malaysia dibandar inilah juga, ada rakyat yang kena tembak oleh polis yang menjaga keselamatan dan sampai saat ini, saya tak pasti samada sudah lesai atau tak lagi kesnya.

Ada suara yang mengatakan calun dacing hari yang akan bertanding itu ada kaitan dengan peristiwa tembak menembak rakyat oleh polis dalam kejadian itu, kena pakat siasat dan pericikanlah setakat mana betulnya sok sek sok sek itu. Kalau betul, kena pakat hebohkan betulnya dan kalau tidak betul kena pakat war-war kan tak betulnya atau fitnah itu.

Memang sudah jadi lumrah dalam perjalanan demokrasi ala Malaysia, dalam pilihanraya, lebih-lebih lagi dalam pilihanraya kecil saperti ini, macam-macam boleh dijadikan isu, dari hal peribadi sehingga masalah parti, masalah kerajaan, dan macam-macam.

Yang timbul, dipihak bulan yang diperbesar-besarkan adalah masalah calun, kalau orang ini, boleh, kalau orang itu tak boleh, ini orang dalam, itu orang lar, macam-macam.

Nampak gaya macam stedi dibelah umno, boleh istiharkan awal calunnya dan dikatakan gerak kerja puak itu dah mla awal, tak tahu apa yang menghalang puak pas ntk mengistiharkan calun mereka seawal umno. Kata pimpinan mereka, itu adalah strategi.

Buatlah apa yang patut, asal tak berdosa dan boleh pahala.

No comments:

Post a Comment